Heb jij de tijd?

Houd jij aan het eind van de dag tijd over? Of kom jij altijd een uur (of meer) te kort?

Het is 20 uur ’s avonds en weer heb je vandaag niet gedaan wat je wilde doen. Er staat nog een grote mand strijk, je bent er vanmiddag gewoon niet aan toegekomen.

De kinderen hadden vriendjes om te spelen, de buurvrouw kwam nog even buurten en voor je het wist was de middag al weer om en was het tijd om te gaan koken. Op donderdag moet je op tijd eten, want de oudste moet sporten. En zo is er iedere dag wel wat…

Herkenbaar ?

Hoe krijg je dit beter onder controle?

Door te plannen!

Iedere vrijdag plan ik mijn agenda in voor de week erna. Doe dat op een vast moment, zodat dat een routine wordt.

Plan als eerste tijd voor jezelf in. Iemand anders doet dat niet voor jou. En jij bent degene die alles vol moet houden, dus moet je goed voor jezelf zorgen.

Vind je dat lastig? Begin dan eerst eens met een kwartiertje per dag (bijvoorbeeld met een kop koffie en een boek op de bank) en probeer dat uit te breiden.

Dat geldt ook voor je eetmomenten en je sportmomenten, plan die ook in!

Kijk dan naar welke afspraken al in je agenda staan en die “moeten”. Bijvoorbeeld een tandartsbezoek of naar het consultatiebureau. Het is handig als je zulke afspraken gelijk in je agenda zet, op het moment dat je ze maakt.

En ga dan kijken wat prioriteit heeft.

Ik vind het fijn om mijn huishouden op vaste dagen te doen. Zo wordt het routine en hoef je er de andere dagen niet aan te denken. Omdat je taken ingepland staan, weet je ook dat alles aan de beurt komt.

Vind je het fijn als ik daar een keer over meedenk, wat handig is voor jou, stuur gerust een mailtje naar fianne@georganiseerdverder.nl.

Ga eens bijhouden hoelang je met elke taak bezig bent. Je krijgt dan veel meer inzicht in hoe jij je tijd besteedt. Je kunt je taken dan ook beter (realistischer) inplannen.

Plan tussen je taken door ook rustmomenten / pauzes in. Zo voorkom je dat jouw planning veel te strak is. Onverwachte dingen kun je dan beter opvangen. Zoals een buurvrouw die even gezellig komt buurten! Want daar is dan gewoon gezellig even tijd voor!

Kijk wat voor jou belangrijk is. Bepaal welke taken / klusjes / afspraken de meeste prioriteit hebben en plan die dan eerst in. De taken die minder belangrijk zijn, kan je vast voor een later moment inplannen.

Kijk aan het eind van de dag of je alles van je planning gedaan hebt.

Is het gelukt? Super!

Is het niet gelukt?

Kijk dan eens goed of je kan achterhalen waar het aan ligt dat het niet gelukt is. Wat moet je anders doen? Of heb je het qua tijd verkeerd ingeschat?

Heel veel succes! En lukt het niet? Of weet je niet waar je moet beginnen?

Stuur gerust een mailtje fianne@georganiseerdverder.nl of vul het contactformulier op mijn website even in!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Tof dat jij je wilt opgeven voor mijn nieuwsbrief! Als jij je inschrijft ontvang je ook het gratis e-book “Waar begin je met opruimen?” Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en klik op inschrijven om het e-book te downloaden.